1.2.2009

Mari esittäytyy

Moikka vaan kaikille! :)

Olen Mari, 31-vuotias kahden pojan (4,5 v ja 1 v) äiti ja yhden miehen (37 v) vaimo Oulusta. Minut löytää blogistani Heivatut Kudelmat, jonne siirryin vuodenvaihteessa bloggailemaan. Aiemmin kirjoittelin Vuodatuksen puolella Marin omat käsityöt -blogissa, se saattaa olla jollekin tutumpi menneiltä vuosilta. :)

Käsitöitä olen harrastanut jo ainakin 25 vuotta, sillä jo 4-5-vuotiaana kaivoin äidin lankalaatikosta lankaa ja opettelin virkkaamaan. Siitä lähtien käsityöharrastus on ollut koko ajan jollakin tavalla mukana elämässäni; aktiivisemmin ehkä kuitenkin yläasteajoista lähtien, vaikken valinnaisaineeksi käsitöitä valinnutkaan. Enimmäkseen neulon, virkkaan ja ristipistoilen, joskus myös neulahuovutan, ja minulla on myös ompelukone, jonka kanssa en ole kauhean hyvät kaverit. ;) Muita harrastuksiani ovat lukeminen, liikunta ja bloggaaminen. Musiikki on entinen rakkain harrastukseni, nykyinen työni ja intohimoni. :)

Vaikka olen harrastanut neulomista jo pitkään, olen varmaan tyyliltäni yhä "tylsä tavisneuloja". ;) Tykkään neuloa pääasiassa Novitan langoista ja Novita-lehden ohjeista, sillä ne vain ovat niin kovasti minulle mieleisiä. Englanninkielisistä ohjeista en ole koskaan neulonut, enkä ole esimerkiksi Ravelryssä mukana, ja tuskin liitynkään. Eikä se nyt ole kielitaidostakaan kiinni, en vain ole koskaan tykästynyt esim. ulkolaisten neulelehtien ohjeisiin. :) Lempilankani on 7 veljestä, muita suosikkejani ovat Nalle, Wool, Samos ja Tennessee. Eniten siis neulon keskivahvuisilla langoilla ja puikoilla; ohuista langoista en kauheasti perusta, enkä kyllä kovin paksuistakaan, vaikka nyt hamsterikisaan aion lähteä nimenomaan paksujen lankojen kera. ;)

Lankahamstereissa olen nyt mukana kolmatta kertaa. Vuonna 2007 hamsterisaldoni oli yli 2800 grammaa lankaa, viime vuonna vaivaiset 18 grammaa, mikä selittynee osaltaan sillä, että meidän kuopus syntyi viime tammikuussa. Tänä vuonna ajattelin ottaa tavoitteekseni oman ennätykseni, eli pyrin kuluttamaan hamsterikuun aikana vähintään kolme kiloa lankaa! :) Määrä tuntuu ihan hurjalta, mutta ajattelen ensinnäkin, että jos olen pari vuotta sitten päässyt hyvin lähelle tuota, niin miksi en pyrkisi siihen nytkin. Eikä siinä mitään menetä, jos asettaa itselleen korkeat tavoitteet - siihen on vain sitten sitäkin suurempi motivaatio pyrkiä. Eikä elämässä saavuta mitään, jos ei edes yritä. ;) Tarkoituksenani ei ole kisailla muita osallistujia vastaan, enkä havittele ykkössijaa tai palkintoa; olen oikeastaan ajatellut, että jos kisan lopussa jonkinsortin palkinto minulle napsahtaisi, niin voisin laittaa sen uudelleen kiertoon, sillä lankapalkinnot eivät minua kovastikaan houkuttele. Ihan oikeasti. :) Tarkoituksenani on siis hamsterikuun aikana kisailla lähinnä itseäni vastaan, katsoa mihin neulomiskuntoni riittää. Olen päättänyt tänä vuonna keventää lankavarastoani 10 kg verran, ja haluaisin tästä hamsterikisasta saada vähän potkua lankavaraston pienentämiseen, ei olisi sitten loppuvuodesta niin suuret paineet. ;) Tällä hetkellä lankaa on varastossani hiukan päälle 16 kiloa. Haluaisin päästä joskus samaan, mitä vielä muutama vuosi sitten, että käyn ostamassa lankaa vain kuhunkin neuleeseen juuri ennen kun alan sitä neuloa, eli että varastossa ei olisi kauheasti hamstrattuja lankoja. Siihen voi vielä mennä aikaa, mutta saahan sitäkin tavoitella. :) Eipä silti, kyllä minulla on jokaiselle noille 16+ kilolleni olemassa suunnitelmat, koska en tykkää hamstrata lankoja "muuten vaan", vaan aina mietin ensin, mitä siitä aion tehdä, tai pikemminkin niin päin, että on jo joku malli valmiina tiedossa, ja ostan siihen vain sopivat langat. Mutta kun niitä mallejakin on niin paljon, niin sillä on sitä lankaa vähän kertynyt...

En usko, että minulla on vaikeuksia pidättäytyä lankaostoksista, koska olen viimeksi ostanut lankaa viime vuoden marraskuun lopulla. Olen siis ollut jo kaksi kuukautta "kuivilla". ;) Ehkä siksikin asetan omat tavoitteeni hamsterikuulle koskemaan tuota langankulutusta, koska ostohimoni pystyn kyllä hyvin taltuttamaan, uskoisin. :)

Suunnitelmiakin on hamsterikuun neuleiksi; voitte käydä tarkemmin lukemassa vaikka blogistani ja kurkkimassa kuvia suunnitelmiin varatuista langoista. Tässä kuitenkin suunnitelmani pääpiirteissään:

  • Poncho Mambosta (Novita Syksy 2007)
  • Viitta Mambosta (Novita Syksy 2008)
  • Neuletakki Kaarnasta ja Isoveljestä (Novita Talvi 2008)
  • Mahdollisesti toppi Malibusta (Novita Kevät 2006)
  • Keittiön piristystä Huopasista

Ja "varasuunnitelmiakin" on olemassa... katsotaan, mihin aika ja into riittää. :) Paksuilla langoilla ja valtaisilla haloilla aion kuitenkin käydä taistoon, jotta pääsen lähemmäs tavoitettani. ;) Aloitin heti puolilta öin hommat, ja nyt on Mamboa tikuteltu 8 mm haloilla jo toista kerää tämän vuorokauden puolella. Kuukauden päästä nähdään, miten tämän akan kävi. :)

Mukavaa hamsterikuukautta kaikille! :)

Ei kommentteja: